Μαθήματα Μουσικής και εν μέσω πανδημίας – Επειδή η μουσική είναι πάντα το αντίδοτο

Μπορείτε να το διαβάσετε στο infokids.gr

Σε μία κοινωνία που τα παιδιά σπαταλούν ώρες στο κινητό, το tablet, τον υπολογιστή, δε θα ήταν προτιμότερο να έρθουν σε επαφή με τον μαγικό κόσμο της μουσικής;

Η μουσική είναι το αντίδοτο για την πανδημία που ζούμε

“Στην αρχή του 2020 η ζωή μας άλλαξε, καθώς βρεθήκαμε αντιμέτωποι και απροετοίμαστοι με έναν ιό που εξελισσόταν με γρήγορους ρυθμούς σε εχθρό και μας επηρέαζε όλους τόσο σαν κοινωνία, όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Οι επιπτώσεις αυτού του γεγονότος ήταν -και παραμένουν, αφού ο ιός ακόμη είναι εδώ -σοβαρές και προκαλούν οικονομική ,πολιτιστική και κοινωνική κρίση.

Οι περιορισμοί στους οποίους εξαναγκαζόμαστε και η απαγόρευση της κυκλοφορίας επηρεάζουν σημαντικά την καθημερινότητά μας και την εκπαίδευση των παιδιών μας γενικότερα, και -βέβαια- την μουσική εκπαίδευσή τους”, μας λέει η Κατερίνα Παπαδάκου, Εμπνεύστρια και Διευθύντρια της μουσικής εκπαιδευτικής ομάδας musicArte.

Η διδασκαλία στην τάξη «πρόσωπο με πρόσωπο» αντικαταστάθηκε από τη διδασκαλία «εξ αποστάσεως»

Καταβάλλονται προσπάθειες από όλους όσους εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία για την εξασφάλιση ενός σχεδιασμού, ο οποίος παρά την αβεβαιότητα που υπάρχει, θα αποτρέψει την αίσθηση ενός ή δύο πλέον ακαδημαϊκών ετών, που θα μπορούσαν – λόγω των ελλείψεων που έχουν – να χαρακτηριστούν «ανεπαρκή».

Η μουσική εκπαίδευση τόσο σε κανονικές συνθήκες ,όσο και τις μέρες που διανύουμε έχει πολλά να προσφέρει στα παιδιά -αλλά και σε όσους θέλουν να την έχουν στη ζωή τους-και αποτελεί μία ισχυρή δύναμη που δίνει την ευκαιρία σε όσους εκπαιδεύονται «μουσικά» να αισθανθούν και να αντιληφθούν την καθημερινότητά τους με αισιοδοξία και όραμα.

Οι μέρες που ζούμε είναι δύσκολες ,τα παιδιά αναζητούν ένα παράθυρο ελπίδας και η μουσική στέκεται δίπλα τους, αποτελώντας μία δύναμη αντίστασης που ξαναβάζει στη θέση τους τα κομμάτια ενός κόσμου που φαίνεται αβέβαιος και κλονισμένος. Τόσο οι δάσκαλοι μουσικής και τα μουσικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, όσο και οι μαθητές και το οικογενειακό τους περιβάλλον κατέβαλλαν και συνεχίζουν να καταβάλλουν προσπάθειες για να διατηρήσουν την ευεξία ,τη χαρά, την δημιουργικότητα και τη μοναδική ικανοποίηση που προσφέρει η μουσική, καθώς εμπλουτίζει τη συναισθηματική μας ζωή , έτσι ώστε να ανταπεξέλθουμε στις απαιτήσεις των «άβολων» περιστάσεων που ζούμε.

Η πρόκληση της εποχής

Σημαντική πρόκληση σ’ αυτή τη μετάβαση από το «δια ζώσης» στο «εξ’ αποστάσεως» είναι η πρόσβαση σε τεχνολογικές υποδομές και η προϋπόθεση ικανοτήτων-αλλά και συνθηκών κατάλληλων-σε όσους εμπλέκονται σε αυτή τη διαδικασία.

Οι εκπαιδευτικοί εξελίσσονται ταχύτατα, αλλάζουν τον τρόπο που δουλεύουν, επαναπροσδιορίζονται, αναπτύσσουν τεχνολογικές δεξιότητες, καθώς οι τεχνολογικές δυσκολίες -μερικές φορές- αποτελούν εμπόδιο στην αποτελεσματικότητα διότι βέβαια υπάρχουν αρκετά ανεπαρκή σημεία στην «εξ’ αποστάσεως». Οι δάσκαλοι υποστήριξαν και υποστηρίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία όπως έχει διαμορφωθεί-αν όχι με τον τελειότερο τρόπο- πάντως αρκετά ικανοποιητικά-αποδεικνύοντας ότι η εκπαίδευση από απόσταση είναι δυνατή και ταυτόχρονα δημιουργεί προκλήσεις και ευκαιρίες ώστε το εκπαιδευτικό αποτέλεσμα να ικανοποιεί όλες τις πλευρές, μας λέει η κ. Παπαδάκου.

Τα γκρίζα σύννεφα στο μουσικό χάρτη

Ομαδικά συγκροτήματα, μπάντες, ορχήστρες, χορωδίες γίνονται διαδικτυακά στερώντας ωστόσο την κοινωνική αλληλεπίδραση, βασικό στοιχείο σε αυτά τα μουσικά σχήματα και φυσικά προκύπτουν θέματα που αφορούν στον ήχο καθώς η ταυτόχρονη ήχηση που είναι απαραίτητη δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί ,λόγω χρονικής υστέρησης και βέβαια θέματα ποιότητας ήχου.

Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον

Η σημερινή κατάσταση έχει πολλά να διδάξει για το μέλλον. Οι πανδημίες αποτελούν μέρος της κοινωνικής πραγματικότητας από την αρχαιότητα. Κανείς δεν θέλει να υποφέρει από τις συνέπειες μιας πανδημίας, αλλά αν υπάρχει κάτι θετικό σ’ αυτή την κατάσταση -ίσως -είναι ότι οι κυβερνήσεις και η ανθρωπότητα χρειάζεται να συνειδητοποιήσουν ότι πρέπει να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίζουν τέτοιες συνθήκες. Ας οργανωθούμε για την αποτροπή των χαμένων ακαδημαϊκών ετών.

Η μουσική εκπαίδευση είναι ικανή να βοηθά την κοινότητα να συνεργάζεται και να σημειώνει πρόοδο. Η τέχνη γενικά και η μουσική ειδικότερα μπορούν να απαλύνουν το άγχος ,την ανασφάλεια ,την αίσθηση του φόβου. Στο σημείο που είμαστε η τέχνη αποτελεί αναγκαιότητα καθώς δημιουργεί γέφυρες για να συνδεθούμε, όρεξη για διάδραση και βοηθά στη διατήρηση θετικής στάσης . Η πανδημία μας ανάγκασε να γίνουμε περισσότερο ευρηματικοί και προσεκτικοί. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να λειτουργήσει με τα κατάλληλα εργαλεία .

Χάρη στη τεχνολογία υπάρχει προσέγγιση αλλά μόνο η συνεχής βελτίωσή της θα ανεβάσει το επίπεδο του αποτελέσματος έτσι ώστε να πλησιάσει την ”δια ζώσης” διδασκαλία. Υπάρχει ανάγκη η εξ αποστάσεως μουσική εκπαίδευση να βελτιωθεί τεχνολογικά καθώς η μουσική όταν τη μοιραζόμαστε από κοντά είτε από απόσταση μας λυτρώνει από μια καθημερινότητα που συνεχώς επαναπροσδιορίζεται και η ενασχόληση με αυτήν προσφέρει μια αισιόδοξη και θετική ματιά και την πεποίθηση ότι ο κόσμος μπορεί και πρέπει να είναι καλύτερος.